גזר דין מוות לחולי הכליה בישראל

 "התיקון החדש לחוק ההשתלות   גזר דין מוות לחולי הכליה בישראל"

לאחרונה תוקן חוק ההשתלות האוסר רכישה של איברים להשתלהכפועל יוצא מהחוק, יחוייבו חברות הביטוח לאלהחזיר למבוטחיהן כספים עבור השתלות שבוצעו, אלא לאחר שיבררו מהו מקור ההשתלה. המפקח על הביטוח הופך הלכה למעשה את חברות הביטוח לזרוע אכיפה של החוק  מהלך שלמיטב הבנתי, חוקיותו לכשעצמה מוטלת בספק.

 

כיום חיים בישראל אלפי חולים אשר סובלים ממחלות כליה שונות משונות. מאות מהם ידרשו כל שנה לעבור השתלת כליה.החוק החדש מונע מרובם לקבל את מבוקשם, ורבים מהם נדונו בגללו להתדרדרות בבריאותם, ואף למוות מוקדם.

אין ספק, שעצם העובדה שמתווכים ישראליים נעצרים בקולומביה ושהמשטרה המקומית בטורקיה פושטת על בתי חולים בהםמבצעים רופאים ישראליים השתלות כליה בהסתר, אינם תופעה שמאדירה את שמה של מדינת ישראל ותורמת לתדמיתה. אךעולה השאלה: האם כל סחר באיברים, גם כשהתורם, תורם  מתוך רצון חופשי וראיה שקולה מאד – הוא פסול מהיסוד?

ישבתי וחשבתי במשך תקופה מאד ארוכה ולא הצלחתי למצוא ולו סיבה אחת לא אתית ולא מוסרית – מדוע יש למנוע סחרחוקי באיברים. הבעיה לא נוצרת מכך שאדם נדרש לאיבר על מנת להישאר בחיים, ומוכן לשלם סכומים מאד משמעותיים עלמנת לרכוש אותה. הבעיה נובעת מכל המנגנונים הנפשעים שנוצרו סביב המציאות הזו של סחר באיברים לא חוקי שהטיפול בו עבר לידי העולם התחתון במקום שישאר בידי רשויות הבריאות והמדינה.

המציאות הסובבת את הסחר באיברים היא מציאות עגומה. התורמים הם לרוב אנשים מסכנים חסרי אונים, המובלים על ידימתווכים רובם נוכלים, אשר המרמים אותם, מנצלים את מצוקתותיהם ומוליכים אותם בכחש. אותם מתווכים גובים סכומי עתקמהחולים הזקוקים להשתלה, מנצלים הן את תמימותם והן  את מצוקתם ובסופו של יום מרבית כספי ההשתלה נישארים בידיהם.

ההשתלות מבוצעות בסתר, בתנאים שלרוב אינם הולמים,  הסחר עצמו נעשה  ללא כל פיקוח של רשויות החוק, והכספים הרבים המעורבים בו לא מדווח לרשויות המס. כך, נוצרת המוטיבציה ולהשגת כסף קל דבר שמסביר מדוע עבר התחום לשליטת  העולם התחתון.

אדם מהישוב ודאי שואל את עצמו, מי האדם שמוכן לתרום מרצונו איבר מאיבריו תמורת כסף.  לצערנו קיימת אוכלוסיה גדולהמאד בעולם אשר המעוניינת לתרום כליה תמורת כסף, בגלל מצבה הקשה. צריך לזכור כי אדם בעל כליה אחת יכול עדייןלהמשיך לחיות חיים רגילים לחלוטין ומידת הסיכון הבריאותי שהוא לוקח על עצמו קטנה מאוד. לכן, אנשים רבים הנתוניםבבעיה מאיימת וחמורה של מחסור במשאבים כספיים, עוני ודלות, מוכנים אפילו לאבד כליה על מנת להרוויח מעט כסף, ולהרוויח בכך את  חייהם.

מניעה מוחלטת של סחר באיברים גוזרת גם עליהם ולא רק על החולים, גורל מר.

הפתרון בישראל מתחת לשטיח

והנה מצא המחוקק הישראלי "פתרון": לטאטא את הבעיה אל מתחת לשטיח, להתעלם ממצוקתם הבלתי אנושית של החולים,אך בעצם להחריף את הבעיה, להקטין את ההיצע, להעלות את הביקוש לאיברים, ולגרום להגדלת המוטיבציה לארגוני הפשעלסחור באיברים.

שלא יהיו למחוקק אשליות, החוק לא יפסיק את תופעת ההשתלות השחורות, הוא רק יוריד את הסחר באיברים למחתרת,ויעלה דרמטית את המחירים. אי אפשר למנוע מאדם חולה ללכת עד סוף העולם על מנת לנסות ולהציל את חייו.

הפתרון תרומה בתמורה

הפתרון הוא להציף את הסוגיה אל פני השטח, ולאפשר מכירה וקניה של איברים באופן מפוקח וראוי.  יש להקים גוף ממשלתיאו ציבורי בלתי תלוי שאליו יפנו אלו שמעוניינים למכור איבר ואלו שמעוניינים לתרום איבר.

המוסד יבדוק בצורה מקצועית את יכולתו של התורם לתרום את האיבר, יבדוק אם מבחינה נפשית ובריאותית הוא כשיר למתןהתרומה, והאם התרומה נעשית מתוך רצון חופשי ובדעה צלולה. יבדוק כיצד הכסף יסייע לו לפתור את מצוקתו ואולי אפילו יפעל לתשלום התמורה בצורת קצבה חודשית כזו או אחרת.

האדם אשר מבקש לרכוש כליה יפנה אף הוא אל אותו מוסד ממשלתי, יעבור את הבדיקות הרפואיות הנדרשות, ויוצע לוהאיבר תמורת תשלום סביר והוגן, אשר יגיע לתורם ולא למתווכים השונים בדרך. מימון התרומה יעשה מחברות הביטוח המבטחות את הנתרם, מכסף פרטי ואף מכספי תרומות.

בצורה כזו יוסרו באחת כל המניעים השליליים והבעייתיים הכרוכים בסחר האיברים הקיים כיום.

הסחר ייעשה על פי חוק, מחירי האיברים ירדו, המסחר יפוקח תוך שמירה הדוקה על האינטרסים של התורמים והחולים, יעלמו רווחי העתק ואיתם המתווכים, תעלם המוטיבציה העזה של גורמים בעולם התחתון לקצור איברים ולסחור בהם.

כך תינתן תקווה למיליוני חולים ברחבי העולם, והפצע המזוהם הזה של מסחר לא חוקי בבני אדם ואיבריהם, יירפא.