הטלת מע"מ על פירות וירקות

הטלת מע"מ על ירקות ופירות – פגיעה בבריאות הציבור

תקציב המדינה מאחורינו וכל העיניים נשואות כבר לדרמה הבאה, ביקורו של ראש הממשלה בארה"ב. אבל אם אני קורא נכון את המפה אילו לא פני הדברים. הפעם התקציב לא יעבור בכנסת בצורה בה הוגש על ידי הממשלה. מבין כל הגזרות, החידושים וההמצאות סעיף משמעותי וחשוב בעיני הוא הרצון להעלות את מחירם של הפירות והירקות בישראל על ידי הטלת מס ערך מוסף עליהם.

לסעיף זה יש כנראה משמעות כלכלית מיידת בכך שיכניס לקופת המדינה  כך וכך עשרות או מאות מיליוני שקלים. אבל עליה וקוץ בה, סעיף זה, כבר בטווח הקרוב יגרום לנזק בריאותי ולהגדלת ההוצאה הלאומית לבריאות בסכומים שיעלו עשרת מונים על החיסכון הצפוי.

העלאת מחיר הירקות והפרות על ידי הטלת מע"מ עליהם, תקטין את הצריכה של מוצר חיוני ובסיסי זה שחשיבתו לבריאות האדם ידועה ומוכחת. הפירות והירקות עשירים בסיבים תזונתיים, חומרים אילו אינם מתעכלים במערכת העיכול של האדם, תורמים לתחושת שובע, תורמים לתנועת המעיים ולהתקדמות הצואה במערכת העיכול ומונעים שורה ארוכה של מחלות וביניהם גם את סרטן המעיים. בנוסף, הפירות עשירים בויטמינים ומינרלים, חומרים חיוניים לקיום תהליכים שונים בגוף וחשובים לשמירה על בריאותו של האדם.

בנוסף, אכילה יומית של פירות וירקות, משפרת את כמות נוגדי החמצון בגופנו ומגנה מפני נזקי רדיקלים חופשיים,  מורידה את כמות הקלוריות בארוחה ועוזרת במניעת השמנה ועליה במשקל, מזרזת את חילוף החומרים בגוף ומסייעת  בוויסות רמות הסוכר בדם.

ההמלצה המקובלת היום היא אכילה של חמש פרות או ירקות ביום על מנת לשמור על הבריאות בצורה האידיאלית ולמנוע מחלות לב וכלי דם, לחץ דם גבוה, השמנת יתר, מחלות מעיים וסוגי סרטן שונים.

העלאת מחיר הפרות והירקות לא רק שתגרום לנזק בעצם הקטנת כמות הפירות והירקות שיאכל הציבור, אלא גם בתחליףשימצא, קרוב לוודאי פחמימות זולות והשומנים זולים שערכם הקלורי גדול משמעותית מערכם של הפרות והירקות והנזק הבריאותי שהם גורמים גדול ומסוכן.

ומי הציבור העיקרי שיפגע, שוב החלשים והעניים, אילו שרמת הרפואה אותה הם מקבלים, גם היום ירודה יותר ורמת התחלואה שלהם גם היום גבוה יותר.

ומה הפתרון, קצת יצירתיות מעט מחשבה ויציאה מהקופסה היו יכולים לאפשר מציאת שורה של מוצרי מזון "רעים" ומזיקים שניתן היה ואולי אף צריך למסות אותם כחלופה למיסוי מוצר מזון כל חשוב וכה בסיסי. בהחלט יש מקום במדינת ישראל שאוכלוסייתה עולה במשקל מידי שנה בצורה מדאיגה מאוד, ששיעור חולי הסוכרת ולחץ הדם בה גבוה ומשפיע מאוד על תקציב הבריאות, להתערב בהרגלי התזונה ולכוון את הציבור לאותו מזון שגם יערב לחיכו אבל גם ישפיע לטובה על בריאותו.

בהחלט יש מקום למסות ובשיעור ניכר משקאות ממותקים שגורמים נזק עצום לבריאות של כולנו ולשיניים של ילדינו, בהחלט יש למסות חטיפים וממתקים שונים שערכם התזונתי שלילי וחוץ מלעלות בחדות את רמת הסוכר בדם אינם תורמים מאומה לבריאותו של מי שזולל אותם, יש למסות גבינות שמנות ונקניקים ומוצרי בשר המכילים שומן ברמה המסוכנת לבריאותנו. יש לקבוע סטנדרט של מוצרי בריאות שהמדינה רוצה לעודד את האזרח לצרוך ולנסות להשפיע וליישם אותו באמצעות כלי של מיסוי חכם.

אל להם לגורמי האוצר השונים לבחור את הדרך הקלה והרעה, חובה עליהם לראות את מדיניות התקציב לא רק דרך החור של הגרוש אלא בעיקר דרך טובתו של האזרח ובריאותו.

ועוד לא אמרנו כלום על מיסוי של אלכוהול סיגריות ואם באמת נרצה להיות מאוד יצירתיים אז אולי גם מיסוי שלילי למי ששומר על משקל תקין או עושה פעילות גופנית סדירה.