מדוע אין שר בריאות בישראל?

הפור נפל וח"כ ליצמן ישמש כסגן שר במעמד שר במשרד הבריאות. רבים מתרעמים על הפחיתות בכבוד לה זכה לכאורה משרד הבריאות, התרעמות שספק אם דאגה כנה למערכת הבריאות עומדת מאחוריה או אולי שי

קולים אחרים אם לא לומר זרים.

רבים טוענים כי הקדנציה של השר בן יזרי הייתה קדנציה חסרת משמעות שלא תרמה מאומה למערכת הבריאות. נכון, השר בן יזרי היה שונה מאחרים צנוע, עניו איש נעים הליכות,  נעדר פרטנזיות פוליטיות ויש אפילו כאילו שיגידו נאיבי אבל, ללא ספק היה אדם חדור אמונה בתפקיד אותו מילא  ובחשיבות שלו.

אין זה פלא שלא רבים היו מוכנים לקפוץ ללשכת שר הבריאות ברחוב בן טבאי בירושלים. הטענות הפופולאריות לסירוב הן שמדובר במשרד מקצועי שהשר העומד בראשו צריך להיות בעל ידע והבנה בתחום  ושאין ג'ובים לחלוקה, אבל אילו הם רק תירוצים.

שר הבריאות אינו נדרש לשום ידע רפואי למעט כישורי ניהול ויכולת ראיה אסטרטגית וכמות הג'ובים במשרד זהה לכמות הגובים שניתנים לחלוקה במרבית משרדי הממשלה.

הסיבה האמיתית המרתיעה את השרים פוטנציאליים להיכנס למשרד היא אופיו של המשרד, הצוות הניהולי הבכיר שמרכיב אותו והמוניטין הרע שצבר.

ניהול תככים

כאשר לתוך ערבוביית התככים הפנים משרדית משתרבבים גם האינטרסים של גורמי חוץ שונים: בתי החולים, קופות החולים וההסתדרות הרפואית והרי מערכת שכמעט בלתי אפשרי לנהל אותה ובו זמנית לפקח עליה כפי שאמור לעשות משרד הבריאות.

שר הבריאות הקודם ניכנס למשרד עם הרבה רצון טוב לבצע רפורמות ולהבריא את מערכת הבריאות ובמרבים המקרים לא הצליח לצלוח את מערבולת התככים של המשרד עצמו. אבל אף על פי כן חשוב לציין כי בן יזרי הצליח להטביע את חותמו בשלושה מהלכים שחשוב להמשיך אותם.

ההצלחה הראשונה היא העובדה שלראשונה נקבע תקציב רב שנתי למימון תרופות שאינן כלולות בסל הבריאות בהיקף חסר תקדים של למעלה ממיליארד ₪. ההצלחה השנייה, הצלחתו להדוף ניסיונות של קופ"ח מכבי לפגוע פגיעה קשה בשיוויוניות שבמערכת הבריאות ולהעביר תחומי כסוי, ובעיקר תרופות, מסל הבריאות לביטוחים המשלימים והשלישית פעם ראשונה מאז שאני זוכר את משרד הבריאות ששר הצליח להעמיד את ההסתדרות הרפואית  במקומה הטבעי, להקטין את השפעתה על צומת קבלת ההחלטות במשרד ולהשאיר אותה כגוף שאמון על יחסי עבודה של חלק מהרופאים במערכת הבריאות לא גוף שמתערב בשיקולים כלכליים וארגוניים של כלל מערכת הבריאות בישראל.

בן יזרי ניסה במהלך הקדנציה לקדם מספר רב של נושאים וביניהם להפריד את ניהול בתי החולים ממשרד הבריאות ולהקים רשות אשפוז ממלכתית, לטפל בצורה רצינית ומקצועית בנושא השר"פ, להעביר את הרפורמה בבריאות הנפש.  בן יזרי טעה בכך שניסה לשים על סדר היום יותר מידי נושאים ולא בחר להתרכז בשניים או שלושה נושאי ליבה ולהובילם בכל המרץ. בן יזרי טעה בכך שלא השכיל לנצל את כוחה של מפלגת הגמלאים כאשר עדיין היה לה כוח פוליטי ולחייב את ראש הממשלה ובאמצעותו את הממשלה לתמוך בנושאים הללו מיד בסמוך להקמת הממשלה ובעיקר טעה בכך שלא הבין שבמערכת הבריאות אין מקום לג'נטלמנים.

מערכת היחסים האישית שלי עם בן יזרי ידועה ומוכרת אבל עובדה זו אינה מונעת לציין את העובדות לא פוליטיקאי לא מתוחכם אבל בהחלט אדם ישר והגון שאם השר החדש ימשיך בדרכו מחד וילמד מכישלונותיו מאידך אולי יצליח להעלות את מערכת הבריאות של מדינת ישראל על דרך המלך.

 

ד"ר אודי פרישמן הינו מומחה בתחום ביטוחי הבריאות והסיעוד, מנהל את פורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד ב- DOCTORS ו – פורום בריאות והביטוח בפורטל BEOK.