צפירת ארגעה לרופאי השיניים בישראל – כמו שהביטוח המשלים לא פגע בביטוחים הפרטיים כך ביטוחי השיניים החדשים לא יפגעו ברופאים הפרטיים . הצעתו של ח"כ אופיר פינס להכניס את רפואת השיניים לחוק ביטוח הבריאות הממלכתי כנראה לא תקרה לעולם. לממשלה אין כסף לממן את התרופות שבתוך הסל שלא לדבר על התרופות שמחוץ לסל.

ביטוח עושים כשצריך

הפרסום של קופת חולים כללית מציע טיפולי שיניים חינם לילדים עד גיל 18 ומגיל 65 , אך מה שלא כתוב במודעות הפרסום הגדולות הוא שרק 10% ממבוטחים הכללית ( פחות מ-400,000 איש ) יוכלו לממן את הביטוחים הללו. לא רבים מאזרחי מדינת ישראל יוכלו לשלם פרמיה בגבה של 86 שקלים לאדם עד גיל 35 , 93 שקלים עד גיל 45 ו-103 שקלים בגיל 65. מעל גיל 70 עולה התשלום ל – 146 שקלים. סכומים אסטרונומיים אלה המכפילים את עצמם. עדיף לאדם לקחת הלוואה שההחזרים שלה יפרסו על פני 36 חודשים ויהיו נמוכים בהרבה יותר מן הפרמיות.

הכנסת טיפולי השיניים לחוק הבריאות הממלכתי

אם הממשלה הייתה מחליטה להכניס את טיפולי השיניים לחוק הבריאות הייתי מצדיע ואומר " כל הכבוד " ! אך מה שקורה בפועל הוא שקופות החולים עושות ביטוח שיניים רק ל-10% מן האוכלוסייה זה להעניש את מי שאין לו. צריך להבין דבר חשוב : חוק הבריאות היה החוק הסוציאלי ביותר שמדינת ישראל חוקקה אי פעם. בחוק יש הפרדה ברורה בין החובה לשלם והחובה להעניק טיפול. נקודה חשובה שאומרת כי כאשר אדם ניגש לטיפול רפואי בחדר מיון הוא יקבל טיפול בכל מקרה ובכל מצב. נושא התשלומים ייבדק אחר כך.

ביטוח יקר כמו זה שמציעה קופת חולים כללית לא יכול להיות באמת משולם על ידי אנשים הזקוקים לו, להם אין די כסף לשלם את הפרמיות היקרות.

ומי שלא ממש צריך אותו כי יש לו מספיק כסף לטיפולי שיניים יקרים לא ישתמש בו כי במקרה הצורך ילך לרופא פרטי. אני סבור בדיוק כמו במקרה הביטוח המשלים לא יצליח ביטוח השיניים של קופות החולים לא יהרסו את רופאי השיניים הפרטיים ואף להיפך – אם יציאת הביטוחים המשלימים עלתה בבת אחת המודעות לצורך בביטוחי בריאות והביטוחים הפרטיים הכפילו עצמם.

הציבור בישראל איננו טיפש והוא מכיר היטב את משפטו של הרמב"ן " רופא חינם שווה חינם ". אם גובים מאדם 100 שקלים מאדם התמורה תהיה פרופורציונלית למחיר.

ביטוחים לקבוצות רכישה 

בשורה אמיתית בתחום ביטוחי השיניים נמצאת ב" קבוצות רכישה ". כבר היום רוכשים תאגידים גדולים כמו : חברת החשמל , אל על ובזק ביטוח שיניים קבוצתי לעובדים ובני משפחותיהם. בעקבות זאת התחילו גם גופים קטנים יותר לרכוש ביטוח שיניים קולקטיבי ובקרוב מאוד יתחילו לקום גם קבוצות רכישה. חשוב לזכור כי המונח עליו מושתת שוק הביטוח נקרא "אנטי סלקציה" כלומר , קבוצת הרכישה צריכה להיות מספיק גדולה על מנת לאפשר פיזור נכון של הסיכון ושל תמהיל המבוטחים.

ביטוח שיניים אישי  

הסיבה לכך שאין ביטוחי שיניים פרטניים היא כי לא ניתן לערוך חיתום בתחום זה, בתחום ביטוחי הבריאות נפתרה הבעיה על ידי מילון שאלון רפואי מקיף על מנת להחריג בעיות רפואיות קודמות לתהליך הביטוחי. בביטוחי השיניים לא ניתן לערוך תהליך חיתום שכזה מכיוון שברור לכולם כי מהרגע שצומחות השיניים מתחילות גם הבעיות. מסיבה זו עד היום לא התפתח שוק של ביטוחי שיניים פרטניים , אך התפתח והצליח שוק של ביטוחי שיניים קבוצתיים.

ביטוח שיניים קבוצתי  

קפיטציה: ביטוח לפי ראש –קבוצה של 1,000 אנשים שכל אחד מחבריה משלם 50 שקלים בחודש מתקשרת עם 5 רופאי שיניים (כל המספרים מובאים כדוגמא בלבד) ואומרת להם: כל אחד מכם יקבל 10,000 שקלים בחודש ותמורת זה יעניק לחברי הקבוצה את כל הטיפולים הנדרשים.

יתרון: נוח מאד לניהול. אין סיכון של הקבוצה והיא לא תגלה יום אחד שחבריה צריכים לשלם יותר. הסיכון הביטוחי הוא של הרופא.

חיסרון: נותן מוטיבציה לרופאים להעניק פחות טיפולים.

תשלום לפי טיפול (F.F.S- fee for service)- קבוצה של 1,000 אנשים באה לחברת ביטוח וכל אחד מחבריה משלם 50 שקלים לחברה. חברת הביטוח מתקשרת עם 5 רופאים (כל המספרים להמחשה בלבד) ומסכמת אתם טבלת מחירים קבועה לכל טיפול. מאותו רגע חברי הקבוצה רשאים לפנות עם כל בעיה רפואית שיש להם אל מחמשת הרופאים שבהסדר וחברת הביטוח תשלם לרופאים עבור כל פעולה לפי המחירון שסוכם.