ביטוח סיעודי חולה סיעודי

ביטוח סיעודי – חולה סיעודי

הצמדת התגמולים בפוליסות הסיעוד למדד רווחי ההשקעות של חברות הביטוח עלול להקטין בכ-30% את התגמולים להםזכאים החולים הסיעודיים מחברות הביטוח. בחלק ניכר מכלל פוליסות ה  ביטוח סיעודי , מוצמדים תגמולי הסיעודי החודשיים אותם אמורים לקבל החולים הסיעודיים מחברות הביטוח  לתשואת ההשקעות של חברות הביטוח – תשואה אשר נפגעהבצורה קשה בשנה החולפת. בשל עובדה זו התגמולים לחולים הסיעודיים עתידים להתכווץ בקרוב ב-20% עד 30% בממוצע,ורמת הטיפול והתנאים הצנועים להם הם זוכים כיום עלולים להתדרדר לסף הזנחה. בפוליסות הסיעוד של הראל "גולדן קר" וכלל "אחריות לעתיד" צמודים סכומי הביטוח למדד המחירים לצרכן.

הוצאות הטיפול בחולה סיעודי עומדות כיום על 8 אלפים  עד 10 אלפים ₪ בחודש  – בעוד התגמול שחברות הביטוח מעבירותלמשפחות עומד בממוצע על 3000 ₪ עד 5000 ₪ לחודש בלבד. קצבה זו עומדת כאמור להתכווץ, ולהחריף עוד יותר את מצבןהכלכלי של המשפחות המטפלות בחולים סיעודיים, ובחולים עצמם.

כבר לפני כשנתיים התריעתי  שהצמדת סכומי הביטוח בפוליסות הסיעודיות למדד רווחי  ההשקעות של חברות הביטוח היאהרת אסון, ועלולה ליצור בעיה קשה לציבור החלש ביותר במדינת ישראל – ציבור החולים הסיעודיים, במקרה של משבר כלכלי.

באותם ימים של אופוריה בורסאית ורווחי עתק של חברות הביטוח, דברי  נפלו כנראה על אוזניים ערלות ולא זכו להתייחסות.

אך המשבר הכלכלי הפוגע קשות במשק העולמי לא פסח גם על חברות הביטוח, וכתוצאה מכך עלולים החולים הסיעודיים,הנחשבים לאחד מהמגזרים החלשים ביותר במדינה, לסבול מהתדרדרות חמורה בתנאי הטיפול בהם.

כולנו מדברים על כספי הפנסיה שנפגעו ועל קרנות ההשתלמות וקופות הגמל שערכן נשחק, אולם מעטים מודעים למצבםהקשה של החולים הסיעודיים ובני משפחותיהם, אשר אמורים לממן טיפולים, מטפלים זרים, תרופות ועזרים מיוחדים, להםנדרש כל חולה סיעודי כמעט.

קצבה קטנה ומצטמקת

הפיצוי הממוצע אשר משולם על ידי חברות הביטוח הפרטיות עבור פוליסה סיעודית עומד  כיום על כ-5,000 ₪ בחודש, ולאילו אשר מקבלים תגמולי סיעוד במסגרת הביטוחים המשלימים על 2500 ₪ בממוצע.

עלות הסיעוד לחולה סיעודי ששוהה בביתו נעה היום בין 5,000 ל – 8,000 ₪ לחודש בתנאי מחייה צנועים ביותר.  עלותהסיעוד לחולה סיעודי שנדרש לשהות במוסד סיעודי לא נופלת כיום מ- 10,000 ₪.

ההפסדים הגדולים של חברות הביטוח בעקבות המשבר הכלכלי הנוכחי הביאו לכך שסכומי הפיצוי לחולים סיעודיים, המצומקיםבלאו הכי, יקטנו, ובסדרי גודל משמעותיים, לעיתים אף 30% ומעלה.

כאמור, בחלק ניכר מפוליסות הסיעוד המשווקות כיום ע"י חברות הביטוח  סכומי הסיעוד צמודים למדד רווחי ההשקעות. מביןארבעת המבטחים הגדולים בענף, רק בפוליסת הסיעוד של חברת הראל "גולדן קר", ובפוליסת הסיעוד של חברת כלל "אחריות לעתיד" הוצמדו סכומי הפיצוי המשולמים לחולה הסיעודי למדד המחירים לצרכן, והמבוטחים בה ימשיכו לקבל אתהפיצוי הכספי שלהם ללא שינוי.

יתר הקשישים והחולים הסיעודיים חסרי הישע צפויים לעמוד מול בעיה קיומית של ממש, ורבים מהם לא יוכלו לממן את שכרהשל המטפלת הזרה או את התשלומים לאשפוז במוסד הסיעודי.

טוב יעשה  המפקח על הביטוח אם יחייב את חברות הביטוח להצמיד את סכומי הביטוח בפוליסות הסיעודיות למדד המחירים לצרכן ולא למדד רווחי ההשקעות שלהן. ישנו גיל ומצבים בריאותיים בחיים, שהביטחון והשקט הנפשי חשובים הרבה יותרמרדיפה מתמשכת אחר רווחים ותשואות.